Bank ING opublikował wyniki badania dotyczące cyberbezpieczeństwa, z których wynika, że jedynie 14% Polaków ma świadomość, co należy zrobić, gdy padną ofiarą oszustwa internetowego. Według badania, aż 43% społeczeństwa nie wie, jakie należy podjąć wówczas kroki i jak się zachować.
Badania przeprowadzone przez ING wskazują na to, że jako społeczeństwo jesteśmy coraz bardziej aktywni w sieci. Choć przyspieszenie tej kwestii odnotowano w czasie pandemii, tendencja ta nadal jest utrzymana. 59% ankietowanych Polaków zaznacza, częściej niż przedtem studiuje bądź pracuje online, 54% w trybie online załatwia urzędowe sprawy, natomiast 53% badanych obecnie robi zakupy (w tym także środków spożywczych) online. Internet przejął również obszary pozostałych aktywności, jak rekreacja, dostęp do informacji, kontakty społeczne czy płatności. To właśnie te ostatnie należą do najpopularniejszych czynności wykonywanych przez Polaków w internecie (87%). Zapytani o cyberataki, Polacy odpowiedzieli w następujący sposób: aż 70% badanych zauważyło wzrost liczby cyberataków, natomiast 44% padło ofiarą takiego ataku bądź zna kogoś, kto doświadczył osobiście takiego oszustwa.
Czy czujemy się bezpiecznie w sieci?
Bank w swoich badaniach sprawdzał również poczucie bezpieczeństwa w sieci w kontekście finansów – wyniki ujawniły, że najbezpieczniej czujemy się dokonując transakcji gotówką, w drugiej kolejności – kartą płatniczą a dopiero na końcu poprzez bankowość internetową. Około 50% Polaków miewa obawy związane z cyberatakami, a 6% badanych wskazało, że są to u nich obawy stałe. Wśród młodych ludzi (18-24 lat) bezpiecznie w sieci czuje się pod tym względem jedynie 11% ankietowanych.
Jeśli chodzi o wiedzę na temat właściwych reakcji podczas cyberataku, 71% badanych przyznaje, że posiada ją, jednak oceniając ją w kategorii średniej. Tak naprawdę jedynie 14% Polaków wiedzę tę ocenia jako bardzo dobrą, a aż 43% nie ma pojęcia jak wówczas należy zareagować.
Najbardziej znanym – i jednocześnie najczęściej doświadczanym – z cyberataków jest phishing oraz złośliwe oprogramowanie (oba wskazane zostały przez 64% badanych), podobnie wypada również znajomość kłamstw internetowych (63%). Są to
Bank sprawdził też, w jaki sposób Polacy chronią się przed oszustwami internetowymi. Najwięcej odpowiedzi, na poziomie 71%, było odnośnie nie klikania w kodejrzane linki. Kolejne środki zapobiegawcze, jakie wskazali biorący udział w badaniu, to zachowanie ostrożności przy odbieraniu telefonów i maili (64%) oraz ochrona danych płatniczych i osobowych poza autoryzowanymi stronami internetowymi i aplikacjami (61%).
Badanie (“ING Consumer Survey – cyberbezpieczeństwo”) zostało przeprowadzone na grupie 1003 Polaków w dniach 28.10 – 07.11 przez Ipsos Holandia przy zastosowaniu metody wywiadów kwestionariuszowych wspomaganych komputerowo.
Cały raport można pobrać tutaj.
Źródło: https://media.ing.pl/informacje-prasowe/926/pr/783662/cyberbezpieczenstwo-najnowsze-badania-ing