Strona główna Bezpieczeństwo transportu Pierwszy na świecie system parkingowy Bosch i Mercedes-Benz dopuszczony do użytku komercyjnego

Pierwszy na świecie system parkingowy Bosch i Mercedes-Benz dopuszczony do użytku komercyjnego

0
10
Wysoce zautomatyzowana funkcja parkowania bez kierowcy Bosch i Mercedes-Benz, fot. mat. prasowe Bosch
Wysoce zautomatyzowana funkcja parkowania bez kierowcy Bosch i Mercedes-Benz, fot. mat. prasowe Bosch

Bosch i Mercedes-Benz osiągnęły ważny kamień milowy na drodze do zautomatyzowanej jazdy: Niemiecki Federalny Urząd Transportu Samochodowego (KBA) zatwierdził ich wysoce zautomatyzowany system parkingowy do użytku w garażu P6 prowadzonym przez APCOA na lotnisku w Stuttgarcie. Jest to pierwsza na świecie wysoce zautomatyzowana funkcja parkowania bez kierowcy na poziomie SAE 4¹, która została oficjalnie zatwierdzona do użytku komercyjnego.

Postęp technologiczny w zakresie zautomatyzowanej jazdy odgrywa kluczową rolę w mobilności przyszłości. Gdy pojazd i infrastruktura przejmą prowadzenie i manewrowanie, kierowcy będą mogli skupić swoją uwagę na innych rzeczach, zamiast poświęcać czas na szukanie miejsca parkingowego i manewrowanie w ciasnych garażach.

„Pierwsze na świecie dopuszczenie do użytku klientów naszej wysoce zautomatyzowanej i bezkierunkowej funkcji parkowania, opracowanej wspólnie z naszym partnerem technologicznym, firmą Bosch, pokazuje, że przywództwo w dziedzinie innowacji i „Made in Germany” idą w parze – mówi Markus Schäfer, członek zarządu Mercedes-Benz Group AG, chief technology officer, odpowiedzialny za rozwój i zaopatrzenie. „Po wprowadzeniu na rynek naszego systemu DRIVE PILOT Level 3, wkrótce zaoferujemy system Level 4 do parkowania z naszym INTELLIGENT PARK PILOT – wszystko to jeszcze w tym roku. Naprawdę pokazujemy naszym klientom, jak technologia może ułatwić życie i oddać cenny czas.”

Fot. mat. prasowe Bosch
Fot.mat. prasowe Bosch

„Parkowanie bez kierowcy to kluczowy aspekt zautomatyzowanej mobilności. Wysoce zautomatyzowany system parkowania, który opracowaliśmy wspólnie z naszym partnerem Mercedes-Benz, pokazuje właśnie, jak daleko posunęliśmy się już na tej ścieżce rozwoju. To właśnie od bezkierunkowego parkowania rozpocznie się codzienna zautomatyzowana jazda” – mówi dr Markus Heyn, członek zarządu Bosch i prezes sektora Mobility Solutions. „Od samego początku Bosch przyjął podejście polegające na uczynieniu infrastruktury w garażach parkingowych inteligentną. W związku z tym wyznaczyliśmy standardy w tej dziedzinie. W przyszłości naszym celem jest wyposażanie coraz większej liczby garaży w niezbędną technologię infrastrukturalną – w ciągu najbliższych lat planujemy wykonać ich kilkaset na całym świecie.”

Fot. mat. prasowe Bosch

„Jesteśmy niezmiernie zadowoleni, że wspólnie z naszymi partnerami z firm Bosch, Mercedes-Benz i Stuttgart Airport udało nam się z sukcesem opracować połączony system dla parkingów bez kierowcy i bezstykowych. Nasza platforma cyfrowa, APCOA FLOW, może być wykorzystywana do rezerwacji miejsc, do bezstykowego dostępu do parkingu oraz do automatycznego fakturowania pobytu w garażu” – mówi Frank van der Sant, członek zarządu i dyrektor handlowy APCOA PARKING Group. „Dla naszych klientów oznacza to ogromny zysk w zakresie wygody: pewność planowania, prawie żadnej straty czasu, niewielkie odległości do pokonania oraz bezkontaktowy i bezgotówkowy proces parkowania”.

„Jesteśmy dumni, że STR został wybrany jako lotnisko dla tej globalnej premiery” – mówi Walter Schoefer, rzecznik zarządu spółki Flughafen Stuttgart GmbH, która prowadzi lotnisko w Stuttgarcie. „Projekt pokazuje, jak innowacyjny jest nasz region. Automated Valet Parking naprawdę zwiększa komfort i wygodę naszych pasażerów lotu i oszczędza ich czas, zwłaszcza gdy się spieszą i chcą tylko szybko zostawi swój samochód na lotnisku.”

„Parking bez kierowcy to kluczowy aspekt zautomatyzowanej mobilności. Wysoce zautomatyzowany system parkingowy, który opracowaliśmy wspólnie z naszym partnerem Mercedes-Benz, pokazuje właśnie, jak daleko posunęliśmy się już na tej ścieżce rozwoju. To właśnie od bezkierunkowego parkowania rozpocznie się codzienna zautomatyzowana jazda,” mówi dr Markus Heyn, członek zarządu firmy Bosch i prezes sektora Mobility Solutions.

Na czym polega technologia parkingów bez kierowcy?

Wjedź na parking, wysiądź i wyślij pojazd na miejsce postojowe po prostu stukając w aplikację na smartfonie – usługa Automated Valet Parking nie potrzebuje kierowcy. Po opuszczeniu parkingu przez kierowcę, który zaoszczędzony czas może przeznaczyć na coś innego, pojazd sam dojeżdża na wyznaczone miejsce i parkuje. Później pojazd wraca do punktu odbioru w dokładnie taki sam sposób. Proces ten opiera się na współdziałaniu inteligentnej infrastruktury dostarczonej przez firmę Bosch i zainstalowanej w garażu oraz techniki samochodowej Mercedes-Benz. Czujniki Bosch w garażu monitorują korytarz jezdny i jego otoczenie oraz dostarczają informacji potrzebnych do prowadzenia pojazdu. Technologia w pojeździe przetwarza informacje otrzymane z infrastruktury na manewry jazdy. W ten sposób pojazdy mogą nawet same prowadzić się po rampach w górę i w dół, aby przemieszczać się między piętrami parkingu. Jeśli czujniki infrastruktury wykryją przeszkodę, pojazd hamuje i bezpiecznie zatrzymuje się. Dopiero gdy trasa jest wolna, rusza dalej w drogę.

Wysoce zautomatyzowana funkcja parkowania bez kierowcy Bosch i Mercedes-Benz, fot. mat. prasowe Bosch
Wysoce zautomatyzowana funkcja parkowania bez kierowcy Bosch i Mercedes-Benz, fot. mat. prasowe Bosch

To właśnie w 2019 roku Bosch i Mercedes-Benz uzyskały pierwsze na świecie specjalne zezwolenie na obsługę Automated Valet Parking z wykorzystaniem pojazdów rozwojowych bez nadzoru człowieka w codziennej eksploatacji parkingu Muzeum Mercedes-Benz w Stuttgarcie. Wydane obecnie zezwolenie wykracza poza ten zakres, umożliwiając komercyjną eksploatację z wykorzystaniem pojazdów będących własnością prywatną w garażu P6 na lotnisku w Stuttgarcie. Podstawą zatwierdzenia jest ustawa, która weszła w życie w Niemczech w lipcu 2021 r., która zezwala na jazdę bez kierowcy zgodnie z SAE Level 4¹ dla pojazdów silnikowych (BMDV – Niemcy będą światowym liderem w zakresie autonomicznej jazdy). Zastosowanie tego prawa do systemu parkingowego zostało zrealizowane w ścisłej współpracy z niemieckim Federalnym Ministerstwem Cyfryzacji i Transportu (BMDV) oraz KBA. AFGBV (dyrektywa o autonomicznej jeździe), uchwalona przez wyższą izbę niemieckiego parlamentu 20 maja 2022 r., jasno określa kryteria niemieckiej ustawy o ruchu drogowym, które muszą spełniać pojazdy poziomu 4.

Firmy planują stopniowe wprowadzanie usługi parkowania bez kierowcy w garażu APCOA P6 na lotnisku w Stuttgarcie. Od dnia dopuszczenia jej do użytku pierwsi klienci z modelami Klasy S i EQS wyprodukowanymi od lipca 2022 roku, których warianty pojazdów posiadają usługę INTELLIGENT PARK PILOT2 w ramach Mercedes me connect i którzy aktywowali tę usługę, będą mogli korzystać z funkcji na parkingu P6. Po tym, jak kierowcy za pomocą aplikacji Mercedes me zarezerwują wcześniej miejsce parkingowe, mogą zostawić swój pojazd w ustalonej wcześniej strefie parkowania. Po wyjściu wszystkich pasażerów z pojazdu aplikacja rozpoczyna manewr parkowania. System parkingowy sprawdza, czy droga do zarezerwowanego miejsca parkingowego jest wolna i czy spełnione zostały wszystkie inne wymagania techniczne. Jeśli tak jest, kierowcy otrzymują w aplikacji powiadomienie potwierdzające, że inteligentna infrastruktura przejęła kontrolę nad pojazdem. Mogą wtedy wyjechać z parkingu. Pojazd uruchamia się automatycznie i sam znajduje drogę do swojego miejsca parkingowego. Gdy kierowca chce odebrać swój samochód z parkingu, może go przywołać za pomocą polecenia ze smartfona. Pojazd sam dojeżdża do ustalonego wcześniej miejsca odbioru.

Źródło: https://www.bosch-presse.de/pressportal/de/en/world-first-bosch-and-mercedes-benzs-driverless-parking-system-approved-for-commercial-use-248960.html

BRAK KOMENTARZY

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj